Tips voor het schrijven van een SEO-waardige blog


Laten we meteen met de deur in huis vallen: content is één van de belangrijkste onderdelen van zoekmachine optimalisatie (SEO). Dus gefeliciteerd! Het feit dat je wilt gaan bloggen of bent begonnen met bloggen heeft alleen maar voordelen voor je vindbaarheid in bijvoorbeeld Google. Als contentstrateeg krijg ik vaak vragen over hoe bloggen bijdraagt aan een betere vindbaarheid en waar je dan allemaal rekening mee moet houden. Misschien kan ik je nu al geruststellen als ik je vertel dat het eigenlijk helemaal niet zo spannend is en dat er maar een aantal aspecten zijn die je in je achterhoofd moet houden.

#1: Blogs moeten van waarde zijn

Als je blogt over een specifiek onderwerp waar over het algemeen niet veel over geschreven wordt, heb je grote kans dat je zonder te veel moeite al hoog in Google terecht komt. Datzelfde geldt als je een blog schrijft die simpelweg de beste is. Belangrijk hiervoor is dat je blog van toegevoegde waarde is voor je lezers. Daarvoor hoef je maar één regel in je achterhoofd te houden: denk aan je lezer en wat hij of zij zou willen lezen. Let hierbij ook op dat je schrijft over iets wat dicht bij jou of je aanbod ligt. Al schrijf je iets over Fortnite omdat het hot and happening is. Het is nog steeds geen goede blog als je normaliter alleen maar over tuinieren schrijft.

#2: Beter vindbaar door links

Eén van de beste manieren om je blog zichtbaar te maken, is het toevoegen van links. Hoe meer kwalitatieve links, hoe relevanter je bent volgens Google en daardoor kom je hogerop. Het helpt bijvoorbeeld als je het delen van je blog eenvoudiger maakt voor je lezers zodat lezers via hun social media linken naar je blog. Daarnaast zou je in je strategie kunnen meenemen hoe je ervoor kunt zorgen dat een link naar jouw blog op meerdere websites terecht kan komen. We noemen dit ook wel linkbuilding en is in het kort een handel in links. Hier ga ik graag een andere keer dieper op in want het is zeker aan te raden je hier meer in te verdiepen. Vooral ook omdat linkbuilding snel verkeerd in kan worden gezet.

#3: Consistentie

Google moet je website keer op keer opnieuw indexeren, wil Google jouw website bestempelen als relevant. Dit gebeurt bij activiteit op je website. Een betere vindbaarheid creëer je door vaker goede content (lees blogs) te plaatsen op je website. Probeer wel rekening te houden met het feit dat je goede blogs moet blijven schrijven. Niemand heeft er iets aan als je flinterdunne en niet relevante blogs of andere teksten plaatst. Kwaliteit boven kwantiteit.

#4: SEO-vriendelijke URL

De URL van je website - die link die je bovenaan in de browser ziet staan en vaak begint met https:// - kan bijdragen aan een betere vindbaarheid. Vaak staan hier al woorden in die te maken hebben met het onderwerp van je blog. Zorg ervoor dat deze inderdaad woorden bevat die het onderwerp van je blog goed omschrijven én dat deze URL er goed uitziet zonder te veel vreemde tekens.

#5: Zoekwoorden

Misschien heb je al eens een onderzoek gedaan naar zoekwoorden en gebruik je deze woorden al in je blogs. Misschien heb je geen idee waar ik het over heb. Over zoekwoorden en vindbaarheid zijn al tal van boeken, artikelen en blogs geschreven, dus je kunt vast wel nagaan dat het lastig is om tot een essentie te komen in deze kleine paragraaf. Maar ik probeer het toch. Zoekwoorden dien je toe te voegen aan je blogs om hiermee de vindbaarheid te vergroten. Zoekwoorden zijn woorden, combinaties van woorden en/of zinnen waar je lezers op ‘Googlen’. Zij krijgen dan vervolgens de beste resultaten te zien op die specifieke woorden. Het gebruik van zoekwoorden in je teksten kan er dus voor zorgen dat jij de nummer één wordt in de resultaten. Wat weer betekent dat jouw blog of website sneller en beter wordt bezocht.

Praktijkvoorbeeld: stel, ik ben enorm fan van Fortnite. Man, man, man speel het ie-de-re dag. Ik wil altijd het laatste nieuws weten maar ben ook op zoek naar tips en gelijkgestemden. Wat doe ik dan? Ik ga naar ieders beste vriend: Google. Als alleen al 'Fortnite' in de zoekbalk typ, krijg ik meteen al duizenden nee, miljoenen hits. Een bevestiging dat ik goed zit. Als ik naar de resultaten kijk - en kijk gerust met me mee - zie ik overal het zoekwoord waar ik op heb gegoogeld oplichten. Als je dus op een willekeurige pagina komt, zie je hoe het zoekwoord - Fortnite - is gebruikt. In de header, in de tekst, in de footer.

Zo zijn er ook veel websites die zoekwoorden gebruiken in de omschrijving van de pagina waar de blog te vinden is. Dit is soms iets wat je gewoon terug kunt zien onder aan de pagina - een korte biografie over de schrijver bijvoorbeeld. Andere keren hebben ze het aan de achterkant van de website verstopt.

Zoekwoorden gebruiken op je site en aan de achterkant is een goede strategie, die ook voor jouw blog werkt! Echter, houd er wel rekening mee dat er voor het gebruik van zoekwoorden veel regeltjes zijn. Daarover vertel ik een andere keer graag meer.

#6: Alle teksten hebben invloed

Blogs zijn goed in te zetten om je vindbaarheid te verbeteren. Maar er is meer. Ook je webteksten, whitepapers en eigenlijk al je overige content creëren een positief effect. Deze tips kun je dus in principe naast al je bestaande content leggen om te bepalen hoe het op dit moment staat met je SEO en wat je nog kunt doen om hoger in Google te komen.

Ga je aan de slag met SEO? Dan kan hulp soms handig zijn. Je kunt altijd bij me terecht om je vragen te stellen over jouw specifieke situatie. Je kunt je vragen rondom thema's als bloggen of SEO sturen naar stefanie@thecontentsociety.nl. Ik help je graag!

23 keer bekeken

Havenkade 6, Assen

©2019 door The Content Society.