Een nieuwe website: met wie ga je om tafel?


Ik kom wel eens met mensen in gesprek die iemand zoeken voor hun webteksten, nádat de website is ontwikkeld. Maar een website is meer dan enkel techniek of een ontwerp. Meer dan een (basis)template. Een goede website gaat over het samenspel tussen webbouwers, ontwerpers, contentstrategen én jou. Waarom is het zo belangrijk om met al deze partijen aan tafel te zitten? En hoe ziet zo’n samenwerking er in de praktijk uit? Ik leg het je uit.


Wie zijn de webbouwer, de ontwerper en de strateeg?

Voordat we inhoudelijk ingaan op de praktijk, is het wellicht handig om even uit te leggen wie de partijen zijn met wie je aan tafel zou moeten gaan wanneer je kiest voor een nieuwe website. De strateeg helpt je met het creëren van de ideale websitestructuur en landingspagina’s waardoor jij je klant zo optimaal mogelijk kan bedienen op jouw website. Wat is het doel van je website? Naar welke pagina moeten jouw bezoekers geleid worden? Wanneer deze fundering staat, kan de ontwerper ermee aan de slag. Hij of zij zorgt ervoor dat ideeën en strategie omgezet worden in een visueel pakketje dat past bij jouw bedrijf. De strategie en het ontwerp samen zijn voor de webbouwer belangrijk zodat diegene aan de slag kan met de technische realisatie van jouw site.


Waarom al deze partijen?

Nu ik heb uitgelegd wie de verschillende partijen zijn die jou kunnen helpen realiseren van jouw website, zal ik uitleggen waarom het zo belangrijk is om al deze drie mensen op bepaalde momenten in te schakelen. Want hoe eenvoudig en goedkoop is het om een website te ontwikkelen met een standaard template? In sommige gevallen hoef je dan helemaal niemand in te huren om je te helpen. Maar goedkoop is duurkoop als je na een poosje toch meer begint te verwachten van je website. Meer verkopen, meer bezoekers en een betere vindbaarheid. En voor al deze doelen, heb je mensen nodig die weten hoe je jouw doelen gaat realiseren. De strateeg, webbouwer en ontwerper zijn allemaal gespecialiseerd in het zo goed mogelijk kunnen bedienen van jouw doelgroepen.


Hoe ziet zo’n samenwerking eruit?

In de meest ideale situatie zet je alle partijen vanaf het begin bij elkaar. De drie specialisten kunnen op die manier het best met elkaar kortsluiten wat er moet gebeuren, wie waarvoor verantwoordelijk is en kunnen direct de belangrijkste vragen beantwoorden: wie is je doelgroep? Wie ben jij? Waar bevindt je doelgroep zich? Wat is de (online) klantreis (Customer Journey) van je doelgroep? Wat wordt het doel van je website? Vervolgens worden de uitkomsten vastgelegd in een ijzersterk ontwerp dat direct aansluit bij jouw bedrijf en doelen. Denk aan een ontwerp voor een homepagina, een productpagina, de contactpagina en verschillende landingspagina’s. Waarna de webbouwer aan de slag kan met het technische gedeelte van het ontwikkelen van een website.


De website is klaar, en dan?

Zo’n proces – van ontwerp tot realisatie – duurt vaak een paar maanden. Maar wanneer de website klaar is en draait, betekent het zeker niet dat je dan klaar bent. Eigenlijk begint het dan pas. Je gaat aan de slag met de inhoud, de content, die je blijft aanpassen om bijvoorbeeld hoger in de zoekmachines te komen.


Moraal van het verhaal: zorg ervoor dat je mensen om je heen verzameld die jou echt verder kunnen helpen. Die verder kijken dan of de website lekker smoelt. Die de diepte ingaan om voor jou een platform te realiseren dat écht gericht is op resultaat en jouw doelgroep volledig kan bedienen.


Deze blog verscheen op www.ikonderneemhet.nl

10 keer bekeken

Havenkade 6, Assen

©2019 door The Content Society.